Tilburg Road Runners

Tilburg Road Runners, afgekort TRR, is een wegatletiekvereniging voor de echte wegatletiek maar ook de triatlon- en duatlonsport. We zijn een open vereniging voor alle niveaus, van beginners tot snelle wedstrijdlopers!

TRR is uniek in de diverse trainingen die we bieden in het bos, op de atletiekbaan en op de weg. Bij de gevarieerde trainingen, uiteraard met verantwoorde begeleiding, staat kwaliteit hoog in het vaandel. TRR, met inmiddels ruim 600 leden, verzorgt trainingen maar ook wedstrijden zoals de Bosloop en de Kruikenloop. We bewijzen bij elke training en wedstrijd dat prestaties samengaan met gezelligheid.

Altijd al willen hardlopen? Is het er nooit van gekomen? Kom dan eens vrijblijvend naar een training.
Clubnieuws

Trainingen Reeshof

31 augustus 2016
Inmiddels is de laatste training in de Reeshof, locatie Fysiotherapie Tilburg Reeshof, onder regie van Tilburg Road Runners gegeven. Zaterdag 27 augustus jl. zijn vanuit het bestuur Johan Hagenaar en Martin Huijbers bij de laatste training aanwezig geweest. Alle leden die aanwezig waren hebben gekozen om verder te trainen bij de loopgroep van Fysiotherapie Tilburg Reeshof. De leden die afgelopen zaterdag niet aanwezig waren zullen nog een keuze moeten maken of ze lid blijven bij TRR of de overstap zullen maken naar de loopgroep van Fysiotherapie Tilburg Reeshof. Hierbij dient vermeld te worden dat alle leden, ongeacht hun keuze, lid blijven van TRR tot 31 december 2016.
 
Voor wat betreft de nieuwe locatie kunnen we melden dat we voor trainingen in de Reeshof gebruik zullen gaan maken van Tilburgse Wielerclub Pijnenburg (Bijsterveldenlaan 3, 5045 ZZ Tilburg). Op dit moment is de technische commissie op zoek naar een trainer die op de genoemde locatie de trainingen kan verzorgen. De trainingen vanaf de wielerbaan zullen gelden voor de zaterdagen. Voor de doordeweekse trainingen gedurende het winterseizoen blijven de trainingstijden en –locaties ongewijzigd.
 
Gezien de veranderingen willen we u vragen om de website en eventuele extra nieuwsbrieven in de gaten te houden voor nadere informatie.
 
Zaterdag 10 september 2016 om 9:30 gaat de nieuwe cursus van Yakult Start to Run weer beginnen.
Op onderstaande locatie gaat Marianne Mettler, trainster van de Tilburg Road Runners, een hardloopcursus voor beginners geven:

Locatie:
Sportvereniging Were-Di 
IJsclubweg 2, Tilburg-Zuid


Heb je Familie, vrienden of kennissen die altijd al hebben willen gaan sporten maar er uit zichzelf niet toe komen? Maak hen attent op deze 7 weken durende hardloop beginnerscursus van Yakult Start to Run.

Hier leer je op een verantwoorde manier en onder deskundige begeleiding hardlopen. Je kunt gezellig in een gemotiveerde groep de training doen en ervaringen delen. Ook krijg je goede tips over schoenen, kleding, voeding en alles wat er bij hardlopen komt kijken.

Zet de eerste stap en schrijf je in!


Voor meer informatie en inschrijven kun je terecht op de site van Yakult Start to Run.
Met ingang van donderdag 8 september komen de trainingen in de Warande te vervallen, de zon is dan al vroeg onder waardoor het niet meer verantwoord is in het bos te trainen.
Vanaf die datum kan op donderdag getraind worden in de Reeshof vanaf de winkelcentrum de Heyhoef  en in Tilburg-Zuid vanaf Were Di. Op beide locaties wordt er om 19:00 uur gestart.
Vergeet je reflecterend hesje en/of lampjes niet, deze zijn verplicht bij trainingen in het donker.

Ingezonden
Naam: Jop van der Steen
Woonplaats: Tilburg
Beroep: Komend jaar ga ik mijn vierde en laatste jaar in als pabo student.

Sinds wanneer ben je lid van TRR en hoe ben je in aanraking gekomen met onze vereniging?
Lid geworden ergens eind 2010, ik was vanaf het hockeyseizoen 2010/2011 gestopt bij Were Di (de vereniging die bij de meeste wel bekend is als startplek van de verschillende trainingen) omdat ik iets nieuws wilde proberen. Via via in aanraking gekomen met Greg van Hest waar ik in het Runshop Team belandde en zo ook in aanraking kwam met de TRR. Nog voor het einde van 2010 had ik me ingeschreven zodat ik met licentie deel kon nemen aan het NK Cross.

In welke loopgroep train je?
Zoals al gezegd loop ik bij het Runshop Team van Greg van Hest. Ik ben een van de weinige lopers die er vanaf het begin al bij zaten en er nu nog lopen, heel wat lopers zien komen en gaan (vaak vanwege studie) want aan de gezelligheid ligt het niet, het is een fanatieke maar ook ontzettend gezellige (vrienden)groep.

Waar moet een goede trainer aan voldoen?
Een goede trainer moet de groep waaraan hij training geeft aan kunnen voelen. Geef je training aan loopgroepen die vooral recreatief lopen dan moet je daar als trainer rekening mee houden dat dat anders is dan wanneer je een wedstrijdgroep training geeft.

Heb je zelf een trainingsrondje dat je andere leden kunt aanraden?
In de zomermaanden loop ik graag langs het Wilhelminakanaal, je kan zo lang doorlopen als je zelf wilt, het is er redelijk rustig en je kan er heerlijk genieten van de zon!

Wat is je favoriete loopwedstrijd en waarom?
Hij zit er weer aan te komen, de Tilburg Ten Miles, waarom is een goede vraag. Vooral het feit dat het in eigen stad is maakt het speciaal. Als je echt puur naar de wedstrijd kijkt is het misschien niet de allermooiste loop; die prijs gaat toch naar de halve marathon van Egmond waarbij het iedere editie weer afwachten is hoe de omstandigheden zijn en hoe je daar mee om moet gaan.

Op welke prestatie ben je het meest trots?
Een prestatie waar ik het meest trots op ben kan ik zo niet noemen maar ik heb met het hardlopen wel al heel wat bijzondere momenten meegemaakt. Met het juniorenteam naar het EK Cross voor clubteams, vele gezellige teamuitjes/weekenden, bij de halve marathon van Renesse op het podium staan op de derde plek naast een Keniaan en een Belg (die oorspronkelijk uit Mauritanië kwam) en iets recenter nog de overwinning tijdens de 5 Mijl van Tilburg in eigen stad.

Heb je wel eens blessures gehad en hoe ging je daar mee om?
Ja helaas heb ook ik verschillende blessures gehad, meestal is de beste oplossing gewoon om het even wat rustiger te doen (hoe moeilijk dat ook is); dat in combinatie met Fysio-afspraken en oefeningen verhelpt de blessure vaak het best.

Waar zou je nog eens goed voor willen gaan trainen?
Een marathon, dat is iets waar ik al vanaf dat ik ging hardlopen naar uit heb gekeken. Ondertussen al heel wat halve marathons gelopen dus de hele marathon moet er toch een keer van gaan komen.

Welke vaste rituelen heb je voor een wedstrijd?
Echt vaste rituelen heb ik niet, is ook erg afhankelijk van het tijdstip van de wedstrijd.

Welke andere hobby’s heb je naast het lopen?
Genieten van de muziek van Bruce Springsteen (Born to Run ;-) )

Ik geef de muis door aan...
Grote concurrent, maar stiekem ook wel vriend, Christ Donders.


Foto: Kees Snepvangers

Over de voorpret zal ik niet meer vertellen maar het was een fantastische week in Heuberg, de week voor de start van Challenge Roth.
 
De wedstrijddag zelf begint erg relaxt want wij zitten op een kleine 400 meter van de zwemstart. Na het ontbijt rustig wandelen naar de start. Er hangt een ontspannen sfeer en ik ben zelf heel rustig. Het is lekker weer, bewolkt, dus geen last van de opkomende zon bij het zwemmen. Nu is zwemmen voor mij nog steeds wel een dingetje maar het starten in de verschillende startgroepen om de 5 minuten gaat heel gestructureerd en je hebt lekker de tijd om in 5 minuten naar de startlijn te zwemmen. Ik zit in startgroep 5. Mijn zwembril goed controleren of er geen water inloopt en dan nog 1 minuut voor de start.
 
Dan klinkt voor de 5e maal het enorme kanonschot en weg ben ik. Aan de buitenkant beginnen om zo uit drukte te blijven, de eerste meters zijn altijd hectisch maar ik sla me er goed doorheen. Dan proberen in mijn slag te komen maar ik ben een beetje paniekerig en ik krijg regelmatig een slok water binnen. Ik spreek mezelf toe, rustig slagen afmaken, rustig ademen, doorgaan doorgaan. En dan gaat het ineens erg lekker, ik haal weer wat dames in wat me een heel goed gevoel geeft. Voor mijn gevoel ben ik al snel bij het keerpunt. Ruim om de boei om niet teveel in het gedrang te komen en weer naar de buitenkant waar het wat rustiger is. Op naar het tweede keerpunt en dan terug naar de swim exit. Het gaat nog steeds met ups en downs maar na 1.26 sta ik weer op de kant. Yes, weer 4 minuten sneller gezwommen. Rustig loop ik naar mijn tasje en de omkleedtent. Hier heb ik weinig herinneringen aan, ben altijd een beetje suf na het zwemmen maar verlies niet te veel tijd bij de wissel.
 
Lekker op de fiets, ik heb er zin. De eerste ronde fietsen gaat echt geweldig goed. Het enige waar ik goed op let is dat ik geen penalty krijg voor stayeren. Een penalty is funest, niet alleen 5 strafminuten maar ook nog eens 1 km strafronde lopen. Het is druk op het parcours en er zijn maar liefst 68 referees op de motor. Dus goed op blijven letten.
Het eten van repen gaat niet, ik krijg niks naar binnen dus schakel ik over op gels. Drinken blijft ook moeilijk gaan en ik krijg er buikpijn van. Maar je moet drinken.....
Dan komt het eerste klimmetje, het publiek schreeuwt me omhoog ik kan alleen maar lachen en geniet van de sfeer. Op naar Greding, dit is een wat steilere klim van 10%. Ook hier word ik letterlijk naar boven geschreeuwd. Dan volgt een moeilijk stuk met veel vals plat tot aan Hilpolstein met de beruchte Solarberg. Hier staan tienduizenden mensen langs het parcours en op het laatste stukje rij je door een haag van schreeuwende supporters. Hier slik ik een paar brokken in mijn keel weg en probeer te genieten van alle aanmoedigingen. Op naar ronde twee.
In de tweede ronde gaat het ineens een stuk zwaarder, meer wind, de stukken vals plat lijken eindeloos langer en mijn buik protesteert nu zo heftig dat ik besluit te stoppen bij een dixie. Helaas is hij bezet maar als ik vraag of het nog lang duurt komt er iemand naar buiten, half aangekleed. Ik bedank hem vriendelijk en ben blij dat ik en paar minuten later letterlijk opgelucht mijn race weer kan vervolgen. Na de tweede keer Solarberg begint het aftellen, ben er nu wel klaar mee en ben heel blij dat ik van de fiets kan.
Mijn fiets wordt aangenomen en een super aardig meisje staat al klaar met mijn tasje met loopspullen en begeleid me naar de wisseltent. Ik hoef niks te doen, ze wijst me naar een plek waar ik kan gaan zitten, haalt alles uit mijn tasje en doet mijn fietsschoenen en helm weer in de tas. Ik bedank haar voor de vlotte wissel. Nog even een plaspauze en dan kan de marathon beginnen. Ik heb me voorgenomen om niet te gaan wandelen, dus rustig starten zeg ik tegen mezelf.
Het loopparcours in Roth is best wel apart. Je loopt heen en weer over een gravelpad langs het kanaal met uitstapjes naar een aantal dorpjes. Totaal loop je 25 km langs het kanaal en dat is eigenlijk best saai, maar het loopt wel lekker en je hebt steeds tegemoetkomende lopers. In de dorpjes zijn er bierstraten ingericht met veel muziek en aanmoedigingen. Elke 2km is er een drankpost. De verzorging is uitstekend, veel sponzen, allerlei dranken, fruit, gels, repen en nog meer dingen die ik totaal gemist heb. Ik kom Frank twee keer tegen op het parcours en ik zie dat hij super goed gaat. Ikzelf loop in een traag tempo maar bij km 28 heb ik nog steeds niet gewandeld. Nu volhouden, er zit een stemmetje in mijn hoofd die continu zegt 'niet wandelen, niet wandelen'.
En dan komt het eind in zicht, ik reken en reken, sub 12 zit er nog in. Ik heb niet veel speling dus ik blijf mezelf pushen. Door Roth, Marktplatz op en dan gaat het nog lekker een keer omhoog, niet wandelen!! Nog twee kilometer, ik hoor het feestende stadion al, kom op doorgaan je bent er bijna.... Ere rondje door het stadion, bijna struikelen over het tapijt, binnen in 11 uur 58 minuten en 57 seconden.
Oh wat ben ik blij dat ik het heb gehaald. Een dag met ups en downs, maar weer een geweldige ervaring en geweldige wedstrijd.


Hier mijn verslag van Challenge Roth, het is een heel verhaal geworden maar het was ook een lange dag.
Hoe het begon:
Vorig jaar meegedaan aan de triathlon Vitoria en na afloop besloten om in 2016 te kiezen voor wat kortere wedstrijden om meer tijd over te hebben voor andere dingen. Maar dan zie je op FB dat de inschrijving voor Challenge Roth geopend wordt, de grootste hele triathlon van Europa die ook op mijn wenslijst staat. De kans dat je kunt inschrijven is al erg klein en aangezien Monique en ik samen mee willen doen is de kans nog kleiner. Dus besloten om ieder jaar proberen in te schrijven en maar kijken wanneer het lukt. Met slechts een I-padje en een krakkemikkige WiFi was het meteen bingo! Beiden ingeschreven, en een prachtig vooruitzicht.
De trainingen:
Normaal ben ik altijd wel een aantal weken uit de roulatie vanwege blessures. Deze keer heb ik gelukkig alle trainingen die in mijn 20 weken schema stonden uit kunnen voeren. Helaas wel last gehad van een niet overgaande schouderblessure (slijmbeursontsteking) en een gaatje in mijn middenrif waardoor ik vaak moeite heb om eten en drinken binnen te houden. Was wel bang dat dit me tijdens de wedstrijd op zou breken.
De dagen voor de wedstrijd:
Een week voor de wedstrijd naar Heuer gegaan, een gehuchtje op steenworp afstand van de zwemstart. We staan daar met de caravan op een door Gasthof Rugblick geïmproviseerde camping, hele vriendelijke eigenaren die alles doen om het voor ons zo aangenaam mogelijk te maken. Zo transformeren ze het slachthuis zelfs tot een douche/afwasruimte! 
Challenge Roth heeft het snelste parcours van de wereld, maar na het fietsparcours verkend te hebben dacht ik daar anders over. Het viel vies tegen; klimmetjes, vals plat, wind of gewoon slechte benen? Ik had voor mezelf een toptijd in mijn hoofd maar die had ik alweer bijgesteld!
Heel de omgeving is een week voor de wedstrijd al helemaal in de ban van de wedstrijd, alles hier is TRIATHLON. Er wordt in Roth, waar de finish is, een compleet dorp opgebouwd met een finish arena (kunnen 10.000 toeschouwers in), tent voor de briefing en pastaparty voor 4.000 deelnemers, expo met honderden kraampjes en zelfs een Tiroler Stube.
De spanning begint te stijgen zodra de startbescheiden opgehaald zijn en alles klaargelegd wordt voor de wedstrijd. Ondanks dat dit de derde hele triathlon wordt blijf ik nerveus.
Challenge-Day:
Om 4:00 uur gaat de wekker, met enige tegenzin een havermoutpap, energiereep en een half litertje sportdrank naar binnen gewerkt. Dan lopend naar de zwemstart, nog even de bandjes van de fiets op spanning gebracht en de tasjes met loop en fietspullen ingeleverd. Afscheid genomen van Monique, die drie kwartier eerder van start gaat, en elkaar veel succes gewenst.
Zwemmen:
Om de vijf minuten starten 200 deelnemers en ik zit gelukkig in een late startgroep. Ik ben geen goede zwemmer dus ik ben blij dat er maar 800 zwemmers over me heen kunnen komen. Heel relaxed ga ik het water in en zoek een goede positie. BANG een kanon schiet ons weg en ik begin aan de 3800 meter. Zonder al te veel ruzie vliegen de meters voorbij en zit ik al bij het eerste keerpunt. Hoe is het mogelijk geen last van mijn schouder, zal het de adrenaline zijn? Ik hoor en zie de 25.000 toeschouwers die ons aanmoedigen. Kippenvel onder water en niet van de kou! Het volgende keerpunt alweer gerond en ik zie de finish al, wat gaat het snel voorbij. Door vrijwilligers wordt ik de kant op geholpen en ga de wisseltent in. Sokken en fietsschoentjes aan, even een sanitaire stop maken en dan op naar het volgende onderdeel!
Zwemtijd: 1:20:58 (is mijn snelste triathlontijd)
Fietsen:
Weinig wind en 18 graden, prima condities! De eerste kilometers gaan dan ook als een speer en haal de een na de ander in, dat geeft een heel goed gevoel. Drinken en eten doe ik in kleine hoeveelheden tegelijk om te proberen alles binnen te houden, gaat goed nog geen maagproblemen. De eerste beklimming van 10% bij Greding is fantastisch, het publiek schreeuwt je omhoog. Bij een afdaling met haarspeldbochten zie ik voor mij twee deelnemers in volle vaart de strobalen ingaan, dan wordt je toch ook even voorzichtiger. Ik nader de Solarberg, het hoogtepunt van het fietsparcours. De weg wordt tijdens de beklimming steeds smaller door het vele publiek, je denkt "ik kan hier niet doorheen" maar ze laten net genoeg ruimte voor een fiets. Wat een belevenis om door zo'n aanmoedigende menigte heen te fietsen, dat geeft je veel kracht. De eerste ronde zit erop met een gemiddelde van meer dan 33 km/u, dat belooft een toptijd!
Helaas in de tweede ronde gaat het tempo flink terug, de wind trekt aan en je hebt hem natuurlijk op de rotste punten tegen. Ook de kracht in de benen wordt minder, teveel gegeven in de eerste ronde? Helaas is een groot gedeelte van het publiek naar het loopparcours vertrokken, maar toch bleven een aantal fietsfanaten je trouw aanmoedigen, of hadden ze al zoveel bier op dat ze niet meer op konden staan?
Ik was blij dat na 180 km en 1400 hoogtemeters Roth in zicht was en ik zo mocht gaan lopen. De laatste meters nog even de beentjes gestrekt en rustig de wisselzone ingefietst. Heerlijk, je fietst wordt door een vrijwilliger in ontvangst genomen en weggezet, je voelt je net een pro.
Fietstijd: 5:30:23 (32.7 gemiddeld) en alweer een beste tijd ever!
Lopen:
Ik was een beetje bang dat ik teveel had gegeven tijdens het fietsen maar dat bleek niet zo te zijn. De eerste kilometers liepen lekker, zo net boven de 10 km/u. Als ik dit toch eens vol kan houden. Onderweg hoorde ik van Maryvonne van den Berg, ze was als toeschouwer gekomen, dat Monique al voorbij was. Dat geeft je een goed gevoel. Omdat de temperatuur behoorlijk opgelopen was en ik erg veel zweet moet ik enorm veel drinken en gebruik ik ook zouttabletten om de mineralen aan te vullen. Helaas vond mijn maag het niet leuk om veel drank binnen te krijgen en begon te protesteren en duwde bij meerdere drankposten de drank weer terug naar buiten. Ik was hier al bang voor geweest, ik was niet misselijk en had geen buikpijn maar ik moest gewoon elke keer overgeven. Toch weer gelletjes en water erin proppen om te zorgen dat ik niet uitdroogden te weinig energie binnenkreeg. Het parcours was geestelijk erg zwaar, zo'n 30 km over een onverhard pad langs het kanaal met af en toe een uitstapje omhoog naar een dorpje. Gelukkig was er ook hier veel publiek en had je nagenoeg overal medestrijders als tegenligger. Monique nog twee keer tegengekomen, ze was erg herkenbaar met haar flitsende triathlonpakje! Gelukkig zat ze ook nog in de race. Het tempo daalde gedurende de wedstrijd, een marathon lopen na 180 km fietsen is toch best wel zwaar. Ik had me voor genomen vooral NIET te gaan wandelen, als ik daar aan begin dan is het over. Gelukkig is me dat gelukt, ik heb me wel bij iedere drankposten even de tijd gegund om rustig te kunnen drinken. 
Roth is weer in zicht, ik begin af te tellen. Ik weet dat als je Roth binnenkomt het nog maar drie kilometer is met een venijnig klimmetje op de markt. Mezelf opgepept met het idee straks door die arena gevuld met 10.000 toeschouwers te lopen, nog even doorbijten. En dan is het zover, ik loop het stadion binnen hoor mijn naam omroepen en al die schreeuwende toeschouwers, een heerlijk gevoel gaat door je heen, weg pijntjes en vermoeidheid. Heerlijk Monique staat me onder de finishboog op te wachten, wat wil je nog meer!
Even douchen en lekkere broodjes en pasta eten en dan zelf ook naar het stadion gegaan om daar de laatste deelnemers binnen te schreeuwen en te genieten van de de hele ambiance en de slotvuurwerkshow.
Looptijd: 4:29:47 ook al mijn beste triathlontijd!

 
Wat een prachtige wedstrijd, ben zo blij met mijn eindtijd van 11 uur en 30 minuten. Een paar jaartjes ouder en 12 minuten sneller of zal het toch aan het parcours, publiek en 7000 vrijwilligers gelegen hebben?


Jeugdnieuws

TTM voor de jeugdleden

31 augustus 2016
Het is misschien handig dat Marion Kindt de kinderen verzamelt voor de 1700 meter bij de Schouwburgring en dat de ouders hun kinderen weer opvangen bij de finish in de Burgemeester Brokxlaan, omdat je het wandelend niet kan halen om op tijd in het  finishvak te zijn.                                                                                  
Als je dat wilt moet je de naam van je kind even doorgeven aan jeugd@tilburgroadrunners.nl  dan weet Marion wie er aanwezig zijn. We spreken om 10.00 uur bij de start op Schouwburgring af aan de kant van de Schouwburg. Let op: wel op tijd zijn. We kunnen dan gezamenlijk inlopen en naar de start gaan. Ouders hebben dan nog tijd genoeg om naar de finish te wandelen.
Ook de jeugdleden die meedoen aan de 5 KM kunnen zich hierbij aansluiten, maar moeten zich wel van tevoren opgeven, zodat ik weet wie er komen.  De start van de 5 km is maar 10 minuten later  dan de 1700m loop.   Marion fietst dan terug naar de finish en gaat medailles uitdelen.
 
Voor oktober stond er de volgende kanjerloop op het programma: de Bosloop.
Aangezien de organisatie van de Bosloop onlangs heeft besloten om met de jeugdlopen te stoppen, zijn wij genoodzaakt een andere loop als kanjerloop aan te bieden.
De volgende kanjerlopen staan dit jaar nog op het programma:
23 oktober: Blauwe Meer cross
13 november: Maresia cross

Aanmelden voor de sportdag

31 augustus 2016
Op zaterdag 10 september is de jaarlijkse sportdag voor de jeugd, op de baan.
De sportdag begint om 14:30 uur en je moet je vooraf hiervoor aanmelden via de mail: jeugd@tilburgroadrunners.nl
De training op zaterdagochtend vervalt op deze dag.
Aansluitend aan de sportdag zal de barbeque plaatsvinden
Alle jeugdleden t/m 15 jaar, die deelnemen aan de sportdag, mogen voor 5 euro ook deelnemen aan de barbeque. Je moet dit dan wel even doorgeven als je jezelf aanmeldt.
Jeugdleden vanaf 16 jaar betalen 7,50 voor de barbeque.
Tevens zoeken wij nog enkele hulpouders voor de sportdag én iemand die mooie foto’s kan maken. Kun je wat tijd vrijmaken, kom ons dan helpen! Graag vooraf even doorgeven aan Marion via bovenstaand mailadres.

Hoofdsponsor

Tilburg Road Runners in beeld

Opzegging

Het lidmaatschap wordt elk jaar stilzwijgend verlengd. Opzegging dient te gebeuren op uiterlijk 31 december via de knop 'opzeggen' in het beveiligde gedeelte van deze website (login). Indien wordt opgezegd na de genoemde datum, is men voor het gehele volgende kalenderjaar contributie verschuldigd. Ook voor het aanmelden en opzeggen van wedstrijdlicenties gelden de bovengenoemde procedure en opzegtermijn.
informatie Adverteren
Terug naar boven