Nieuwsarchief

Er zijn heel wat berichten in het archief geplaatst. Deze zijn niet meer zo actueel, maar wel leuk om nog eens terug te lezen.

Blader er maar eens door, of zoek op een bepaalde periode. Lees ze.
Filter overzicht

Ik geef de muis door aan... Paul Visser

01 november 2016
www.tilburgroadrunners.nl
Naam: Paul Visser
Woonplaats: Tilburg
Beroep: Credit controller bij Heras

Sinds wanneer ben je lid van TRR en hoe ben je in aanraking gekomen met onze vereniging?
Tot en met de zomer van 2003 heb ik gevoetbald. Daar was het niveau niet dermate hoog, moest het al van mijn loopvermogen hebben. Liep voor mezelf naast het voetballen al zo rond 40 minuten op 10 km.
Na de zomer een aantal proeftrainingen gedraaid bij het toenmalige CAT (coaching Athletics team), een beetje de voorloper van het Runshop team als gesponsorde wedstrijdgroep. Opgevangen en gestuurd door ervaren mannen als Hans Brankaert, Jan Willemse, Ad van den Berk en Greg zelf. Goed bevallen en sinds dien onderdeel van de groep, heden ten dage met andere atleten en een andere sponsor en deels begeleiding, maar de essentie is nog hetzelfde.

In welke loopgroep train je?
Sinds het begin onderdeel van de wedstrijdgroep die om 17u traint op de baan. Afhankelijk van de voorbereiding van wedstrijden zijn er meer of minder gezamenlijke trainingen in het weekend. Met Christ Donders, in de vorige muis belicht, trainde ik specifiek langere duurlopen in aanloop naar de recente marathon van Eindhoven. Met overige jongens pakken we af en toe een duurloop of tempoprogramma, vanuit Cafe Zomerlust in de Moerenburg of de Roestelberg in en rondom de duinen. Tenslotte train ik incidenteel met Greg, hij woont op 500 meter bij me vandaan, erg praktisch dus.

Waar moet een goede trainer aan voldoen?
Een goede trainer vindt de balans tussen enerzijds een bepaalde mate van autoriteit (de wil van de trainer en de aangegeven tijden op de baan zijn leidend) en anderzijds een zekere flexibiliteit: de atleet zelf kent zijn lichaam het beste, erkent de prioriteit van de training en kan lange termijn denken. Daarnaast is het kunnen lezen van diverse karakters in een groep van belang en daarmee kunnen omgaan: een atleet met van zichzelf al veel discipline en veel ervaring heeft weinig sturing nodig.

Heb je zelf een trainingsrondje dat je andere leden kunt aanraden?
Vanuit het centrum van Tilburg zijn er zowel richting het zuidwesten (de Warande, Bels lijntje), het oosten (Moerenburg, fietspad richting Oisterwijk en Moergestel, Galgenven) als het zuidoosten (fietspad langs het kanaal richting mijn werkgever in Oirschot) prima routes uit te stippelen: autoluw en in de natuur of nabijheid van de natuur.

Wat is je favoriete loopwedstrijd en waarom?
Sinds ik in het voorjaar van 2015 begonnen ben met marathons staan deze op de hoogste plaats. Enerzijds door het belang van de wedstrijd (piekwedstrijd), waardoor andere wedstrijden (onbedoeld) minder leven c.q. meer als voorbereidingsrace dienen, anderzijds omdat (in mijn geval) de marathons van Eindhoven en Rotterdam op zichzelf unieke en sfeervolle evenementen zijn.
De Tilburg Ten Miles blijft, los van de marathons, een absolute topwedstrijd uiteraard, met start en finish zichtbaar vanaf mijn appartement, bijna voor de deur dus.

Op welke prestatie ben je het meest trots?
Niet één bepaalde prestatie, maar het hele scala aan prestaties gedurende een bepaalde periode. Vooral tijdens een marathonvoorbereiding merk je dat je enorm sterker wordt, zowel op gebied van duurvermogen als toch ook wel snelheid. Dit jaar heb ik mijn PR’s op de 10 km en marathon verbeterd, 10 EM geëvenaard en 5 km net niet verbeterd. Mijn PR op de halve marathon hoop ik eind december scherper te stellen.
Om toch één prestatie in een wedstrijd te benoemen is dat de marathon van Eindhoven vorig jaar, toen ik me verbeterde van 2:38 naar 2:35.

Heb je wel eens blessures gehad en hoe ging je daar mee om?
Door een stijver grote teengewricht rechts heb ik ‘aanleg’ voor klachten in dat been. Daarom laat ik me (veelal preventief) wekelijks een uur masseren door Els Peters. Deze ‘beperking’ heeft me een aantal jaren geleden een hielspoor bezorgd. Laatstgenoemde laat ik meerdere keren per jaar nakijken middels een echo bij mijn fysiotherapeut Rob Donkers. Voorts check ik secuur mijn schoeisel op het flexibel kunnen bewegen van de voet in de schoen. De afwikkeling van de teen moet niet belemmerd worden hierdoor.
Voorkomen is beter dan genezen denk ik maar: liever wat investeren nu in tijd en financiële middelen, maar dan wel een grotere garantie op een continue blessurevrije periode.

Waar zou je nog eens goed voor willen gaan trainen?
De marathon is de discipline die me het beste ligt, ik kan relatief lange en zware trainingsweken verteren (10-12 weken zo goed als aaneengesloten van 140-150 km per week). Langere afstanden (ultralopen) trekken me niet: de snelheid gaat dermate omlaag, het draait dan meer om kwantiteit in plaats van kwaliteit. De komende maanden ga ik gedetailleerd kijken waar de winst op de marathon te boeken is, welke tot uiting moet komen in een verbetering van het huidige PR van 2.35 tijdens de marathon te Eindhoven in oktober 2017. Dit is een combinatie van het verbeteren van tijden op de kortere afstanden (3000 meter – halve marathon) en daarnaast zaken als voeding, een running smart analyse (opsporen van zwakke plekken in samenhang met lenigheid, stabilisatie, kracht e.d.) en verzorging.

Welke vaste rituelen heb je voor een wedstrijd?
Voor een wedstrijd loop ik altijd even los als ik nog thuis ben, dit tempo is vergelijkbaar met dribbelen, een kwartiertje ongeveer. Dan ben ik meteen wakker, heb kunnen wennen aan de weersomstandigheden en ik heb de benen wat kunnen uittesten. Hierna ontbijt ik zo’n 3-3,5 uur voor de wedstrijd. Hierna eet ik niets meer voorafgaande aan de wedstrijd, enkel drinken.
In het voorjaar/zomer zijn wedstrijden vaak in de namiddag of avond. Dan is het loslopen van een kwartiertje vaak een duurloopje van drie kwartier. Daarna doe ik een middagdutje en sta dan 3 tot 4 uur voor de wedstrijd weer op.
Ik zorg in de regel dat ik 1u15 van tevoren aanwezig ben bij een wedstrijd. Een vaste volgorde daarna van inlopen, rekken, loopscholing en versnellingen om de spieren goed op te warmen. Muziek heb ik niet echt bij me dan, ik geniet meer van het evenement wat al bezig is, bijvoorbeeld een 5 km voorafgaande aan een 10 km wedstrijd met een goede speaker (Frans en Frans bij voorkeur :-)).

Welke andere hobby’s heb je naast het lopen?
Naast de discipline rondom het hardlopen kan ik genieten van een drankje op z’n tijd in de stad (na inspanning komt ontspanning, de boog kan niet altijd.. :-)). Naast het lopen volg ik het voetbal nadrukkelijk op de voet, vooral uiteraard mijn favoriete club PSV.
Tenslotte ben ik doordat mijn moeder een kookboekenwinkel bezit in Tilburg sinds 2014 (63 graden, in de Willem II straat in het centrum van Tilburg) nog meer bezeten van koken. De combinatie met hardlopen en beter presteren door voeding is dan snel gemaakt.

Ik geef de muis door aan...
Chantel de Lange
 

Plaats een reactie

Reactie op

*
*

 
www.tilburgroadrunners.nl

Training 27-08-2019 afgelast

26 augustus 2019
Gezien de warmte wordt de baantraining van dinsdag 27 aug afgelast. Meer >
 
www.tilburgroadrunners.nl
I.v.m. de warmte is er besloten de trainingen voor morgen (23/7) en donderdag (25/7) af te lasten.
 
Vanwege het warme weer is er iom Hans Markus besloten om de zaaltraining van as woensdagavond 26 juni niet door te laten… Meer >
 
De vooruitzichten zijn erg mooi, maar helaas te warm om de training van a.s. dinsdag door te laten gaan. Aangezien er een temperatuur… Meer >
 
www.tilburgroadrunners.nl
Op Hemelvaartsdag, donderdag 30 mei, vervallen alle trainingen.
 
 
 
 
 
 
 
09-09-2018 Meer >
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
31-07-2018 Meer >
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
28-02-2018 Meer >
 
28-02-2018 Meer >
 
28-02-2018 Meer >
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
10-12-2017 Meer >
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
31-10-2017 Meer >
 
 
 
 
 
04-10-2017 Meer >
 
01-10-2017 Meer >
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
31-07-2017 Meer >
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
30-05-2017 Meer >
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
01-03-2017 Meer >
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
30-01-2017 Meer >
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
30-11-2016 Meer >
 
30-11-2016 Meer >
 
 
 
 
 
 
 
08-11-2016 Meer >
 
 
 
30-10-2016 Meer >
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
01-07-2016 Meer >
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
30-03-2016 Meer >
 
 
 
 
 
 
 
01-03-2016 Meer >
 
 
01-03-2016 Meer >
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
30-10-2015 Meer >
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
25-09-2015 Meer >
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
01-06-2015 Meer >
 
 
 
 
 
 
 
 
28-05-2015 Meer >
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
24-03-2015 Meer >
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
informatie Privacyverklaring Adverteren
Terug naar boven