Nieuws

Hoe verbeter je de loophouding

18 april 2018 door Hans Markus
www.tilburgroadrunners.nl
Een perfecte loophouding bestaat niet, maar je kunt door aandacht te geven aan je loopstijl het plezier en het voorkomen van blessures verhogen. Trainen is voor korte tijd uit je comfortzone stappen en daardoor conditioneel beter/sneller worden. Mede door een goede loophouding/-stijl kun je die comfortzone wat oprekken, waardoor je uiteindelijk makkelijker en langer kunt lopen.
 

Loophouding/afwikkeling (land- en zweeffase):
  • Lage verticale verplaatsing (hoofd) - kijk naar horizonhoogte (U-vorm)
  • Ruime horizontale armbeweging - elleboog naar achteren - niet te hoog
  • Onderarm naar binnen bewegen, hand tot borst/tepelhoogte en tot lijn kin/navel
  • Armbeweging niet te dicht bij/naar romp - kleine ruimte arm-borst
  • Elleboog niet te ver naar voren: gevolg is asrotatie
  • Voorspanning op buikspieren bij knieinzet (niet te hoog) en voor landing
  • Niet te ver doorzakken met knie/heup - romp/heupen recht - corestability
  • Niet te holle rug - kantel bekken licht naar voren/buik inhouden
  • Blijf rechtop (ook bij de landing) - trotse houding - laat je zien
  • Maak je passen niet te groot (vol op de hak landen = afremmen)
  • 180 passen per minuut is eerder wens dan wet
  • Visualiseer de cirkel van de voet bij de voorwaartse verplaatsing
  • Plaats voet onder zwaartepunt - heup en voet nagenoeg in rechte lijn
  • Loop zo soepel en licht mogelijk, zonder spanning in schouders (laag houden)
  • Achterste knie niet te ver van voorste knie(holte) bij achterzwaai
  • Standfase gelijk of korter dan zweeffase (50%-50% > 40%-60%)
Geef tijdens je training één van bovenstaande punten wat meer aandacht, maar laat het niet overheersen want je loopt (hard) uiteindelijk voor je plezier. Luister elk begin van de training naar je lijf. Geef toe aan het signaal dat het vandaag niet gaat zoals je zou willen/kunnen. De belangrijkste training is de volgende.
Wie achteraan loopt is niet altijd de langzaamste !! Wie vooraan loopt is wel altijd de snelste !!

Door: Hans Markus en Ad van den Berk
Plaats een reactie

Reactie op

*
*

 
www.tilburgroadrunners.nl

Marathon Antwerpen

01 mei 2019
Zondag 28 april heb ik mijn vierde marathon gelopen. Na mijn debuut in Tilburg (2017), Amsterdam (2017) en Rotterdam (2018) koos… Meer >
 
www.tilburgroadrunners.nl
Naam: Anita Meeuwis Woonplaats: Tilburg Beroep of opleiding: Kwaliteitsmedewerker Jeugd en Wmo Meer >
 
De vorige tussenstand is wat lang op de plank blijven liggen en daardoor alweer van 2 maanden geleden. Het is dus tijd voor een update: Meer >
 

Nieuws van het bestuur

29 april 2019
Clubkleding De grotere maten loopshirts zijn weer verkrijgbaar! De uitgifte data zijn 7 en 16 mei van 19.00 uur tot 20.00 uur bij… Meer >
 

Wedstrijdnieuws

28 april 2019
Ook op 20 april moesten we alweer om 16:50 uur in Oisterwijk zijn bij Taxandria. De grootste groep deelnemers liep 800 meter, de… Meer >
 
28-04-2019 Meer >
 
 
 
 
 
 
31-03-2019 Meer >
 
31-03-2019 Meer >
 
 
 
 
03-03-2019 Meer >
 
 
 
 
 
 
 
 
 
29-01-2019 Meer >
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
23-12-2018 Meer >
 
 
 
 
 
 
 
 
 
30-10-2018 Meer >
 
30-10-2018 Meer >
 
 
 
 
 
30-09-2018 Meer >
 
 
 
 
 
09-09-2018 Meer >
 
 
 
 
 
 
 
 
 
31-07-2018 Meer >
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Klik om het volledige nieuwsarchief te tonen.
informatie Privacyverklaring Adverteren
Terug naar boven