Nieuws

Triatlon aan een natte, koude Côte d’Azur

30 mei 2019 door Frank van Laere

Waarom?
De laatste jaren gaan Monique en ik in mei naar Zuid-Spanje om te trainen voor een triatlon wedstrijd. Maar aangezien dit jaar de Ironman van Nice op het programma staat hebben we gekozen voor een trainingsvakantie in het gebergte bij Nice. Toevallig werd er in die periode een halve triatlon, trigames Mandelieu (bij Cannes), georganiseerd, past goed in het traingsprogramma dus meteen ingeschreven.

Op naar het zuiden
Met de caravan naar Mandelieu gereden waar we op een kleine camping staan op 100m van de start/finish. Beter kan gewoon niet, scheelt een hoop stress voor de wedstrijd.
Vrijdag het fietsparcours van 90km verkend, was pittig door een heftige mistral en een aantal pittige klimmetjes. Daarna ook nog het looprondje van 5.3km gelopen, heel leuk kris kras door de haven. Aangezien de zee te wild was hebben we het zwemmen op zaterdag ochtend gedaan, het water was 15 graden maar met wetsuit goed te doen.

Weersvoorspelling
Je denkt aan zuid-Frankrijk aan zon en warmte. De hele zaterdag had het al geregend en helaas op de wedstrijddag zou het ook gaan regenen en maar 15 graden worden. Niet een ideaal triatlon weertje, vooral het fietsen zag ik tegenop. Ik ben al een slechte afdaler en met een nat wegdek durf ik helemaal niet meer. En de laatste afdaling is erg steil en bochtig...

Zwemmen
Om 4:30 ging de wekker. Ontbijt, pap met banaan en een bidon sportdrank, fiets in het parc-fermé wegzetten even terug naar de caravan om daar het wetsuit aan te trekken.
Even Monique een goede en veilige wedstrijd wensen en om 7:30 klonk het startsignaal en ging ik samen met 245 triatleten het water in om één ronde van 1900m te zwemmen in de middelandse zee. Het ging lekker, geen ruzie onderweg, en ik kon me goed orienteren op de boeien. Hoe verder je uit de kust kwam hoe mooier het water werd: Azur blauw! Nog 700 meter te gaan zie ik Monique, herkenbaar aan het challenge-wetsuit van Dare2tri, naast me zwemmen. Achteraf bleek ze al heel lang aan mijn voeten gezwommen te hebben.  Opeens hoor ik een fluitsignaal en zie iemand uit een boot wijzen. Blijkt dat ik niet tussen 2 boeien door maar er omheen moest zwemmen. Dan maar een stukje extra want ik wil hierdoor niet gediskwalificeerd worden.  Na 40 minuten sta ik tevreden weer op het strand. Nu nog 800m, in wetsuit, over een mooi tapijtje lopen naar het parc-fermé.

Fietsen
Het zou koud en nat worden dus besloten om toch een fietsshirtje over mijn trisuit aan te trekken. Zoals gebruikelijk ging het fietsen na het zwemonderdeel lekker, maar omdat ik wist dat er een aantal pittige klimmetjes in het parcours zitten niet op hoog vermogen gestart. Als test voor IM-Nice had ik al mijn drank bij me, 2 bidons met een sterke uitgebalanceerde oplossing van sportdrank en elektrolyten en 1 bidon met water. Om 15 minuten 4 slokjes sportdrank en 3 water. Dit beviel me heel goed, ik hoefde nu geen gebruik te maken van de verzorgingsposten.
Aangezien er maar 245 deelnemers meededen aan de halve triathlon was het niet druk op het fietsparcours. Wat was ik dus verbaasd dat er opeens een motor met jurylid naast me kwam rijden. Ik fietste helemaal alleen en kon bedenken dat ik me niet aan de regels (er mag niet gestayerd worden, afstand tot voorganger = 12m) gehouden had. Vroeg het jurylid aan me “tout va bien?”, ik antwoordde “oui” en weg was hij weer. Lachen, nog nooit zo’n aardige jury meegemaakt!
De eerste serieuze beklimming “Col du Testanier” van 15km ging lekker en het was nog steeds droog, maar ik wist dat als we na 60km de beruchte “Col du Tanneron” nog over moesten. Tijdens de beklimming  werd het steeds kouder maar met een stukje van 18% heb je daar geen last van. Boven was het maar 10 graden en kwam de regen met bakken uit de lucht (het werd die dag niet meer droog). Ik ben toch al een slechte afdaler dus nu zat de schrik er goed in. Met kramp in de handen van het remmen kwam ik veilig aan in Mandelieu, waar ik nog even gas kon geven om op te warmen.
Na 88km, 1500 stijgingsmeters en 3.28 uur verder stond ik weer in het parc-fermé om aan de halve marathon te beginnen.

Lopen
De rondje van 5.3 km waren heel afwisselend, stukje strand, 4x trap op en af en dwars door de haven. Ik heb een hekel aan lange rechte stukken maar ik werd gek van die haven, om de 30m een haakse bocht. Dat kostte me veel kracht en een pijnlijke enkel en je raakte je oriëntatie kwijt.
Toch vlogen de kilometers voorbij en wat waren alle vrijwilligers aardig, ze bleven je maar aanmoedigen!  Na 2:04 liep ik heel tevreden onder de finishboog door.
En ik had met mijn 6:27 uur nog een mooie tweede plaats bij de heren 60+ gehaald!
Monique zat vlak achter me en had ook een prima race gedaan en eerste dame 55+
Al met al, ondanks het slechte weer, een hele mooie en goed georganiseerde wedstrijd; een aanrader!

Doortrainen naar IM-Nice
De volgende dag zijn we, met een tussenstop in Grasse voor een flesje parfum van Fragonard, doorgereisd naar Saint-Jeanette. We stonden daar op een kleine camping langs het fietsparcours van IM-Nice. En aangezien we geen tijd voor rust hadden (ook niet nodig) meteen de helft van het parcours gefietst, viel erg mee met de hoogtemeters maar later in de week de andere 90km gedaan en die was heftiger met een beklimming van 21km naar een hoogte van 1091m.
Verder natuurlijk ook nog gezwommen in zee, en een lange duurloop gedaan. Nu nog de laatste lange trainingen in Nederland en dan moeten Monique en ik klaar zijn voor de volgende uitdaging:
30-06-2019 IM-Nice (3.8km zwemmen  - 180km fietsen – 41.2km lopen)

Film impressie triatlon Mandelieu

BEST OF TRIGAMES MANDELIEU 2019 from Activ'Images on Vimeo.

Plaats een reactie

Reactie op

Wilma Verhoeven 31 mei 2019 22:44
Knap gedaan frank petje af
Kalle 31 mei 2019 21:33
Mooi sfeerverslag Frank!
piet maas 31 mei 2019 20:38
geweldig gepresteerd.

Wedstrijdjassen

01 december 2019
Voor al die enthousiaste jeugdleden die 3 wedstrijden hebben gelopen in het pr-competitiejaar 2019, zijn er wedstrijdjassen besteld.… Meer >

Oudejaarsloop Hilvarenbeek

Onze volgende pr-competitiewedstrijd is de Oudejaarsloop in Hilvarenbeek. Zet de datum dinsdag 31 december alvast in je agenda. Verder… Meer >

Wedstrijdnieuws

01 december 2019
Er waren veel wedstrijden afgelopen maand. Meer >

Afsluiting pr-competitie

We gaan starten met de laatste maand van het jaar. Dat betekent dat we per 1 december weer beginnen met de pr-competitie voor… Meer >

www.tilburgroadrunners.nl
Naam: Sandra Disbeschl Woonplaats: Tilburg Beroep of opleiding: Roosteraar/planner Fontys Hogeschool Pedagogiek Meer >

29-10-2019 Meer >

03-03-2019 Meer >

29-01-2019 Meer >

23-12-2018 Meer >

Klik om het volledige nieuwsarchief te tonen.